Tag Archives: museum

Halloween and short holiday to Besalu

Standard

Last week we had an exciting week. It started on Wednesday, 31 October, withย the celebration of Halloween and Castaรฑada at school.

blog3
I noticed a lot of shops were decorated with Halloween stuff. It seems like this festivity is getting more popular here in Spain. Sky’s school is also fully decorated, both in the Halloween and in the autumn style. Because “Castaรฑada” is a kind of chestnut party (castaรฑa = chestnut), to mark the end of summer and the start of the dark months. Some will relate it to the day after (1 November, the all saints day), to commemorate the death.

blog1

So at that day, the kids were allowed to wear something on their heads or something to cover their faces. And parents were asked to donate a cake, which was sold at the celebration and all the money would be donated to a charity organisation.

blog2

There was also hot chocolate and roasted chestnut, of course!
By the way, the hot choco drink was quite different than what I used to drink in the Netherlands. Here it’s not chocolate milk, but apparently melted choco. Luckily not so sweet, but it was so thick! If you turn the glass upside down the choco won’t come out. Well veryyy slowly it will drip…but you get the idea. They also gave a piece of cake to accompany the choco, it was meant to dip on it, and so slowly you can scoop out the “drink”.

blog4

The day after Halloween is the All Saints Day. A national holiday in Spain. Because it’s on a Thursday this year, the Friday after was also declared as a holiday. Making it an extra long weekend.
We took the opportunity to have a short leave. Rented a holiday house near Sant Mori for 2 nights. It was such a lovely house, the only house on the street. In the midst of forests and greens. There were 3 dogs and Sky loved them so much. The big garden, the surrounding, the place, the house…she had to shed tears when we had to leave. ๐Ÿ™‚

blog5

We visited Besalu, a town nearby. I’ve read that it’s one of the most beautiful village in Catalonia. And it really was! The whole village breaths the reminiscence of medieval ages, with traces of Jewish heritage.

blog6

blog9

blog8

Besalu also owns a miniature museum. It was small, but fantastic! There were 3 rooms. In the first one you can admire everything with bare eyes (lots of boxes,ย doll house sizes with small dolls and furnitures in it, many different themes and great details).

blog7

In the second room every object is placed under a magnifying glass. Not without reasons, of course…

blog10

blog11

And in the third, last room…there you’ll find the unbelievables… With the help of microscopes, objects you absolutely won’t be able to see with bare eyes, come alive. Many are placed on or next to a real object like an insect wing, a nutshell, or a needle, to give you the sense of scale. The most famous one is how to fit 12 camels and some people in the eye of a needle. This is how (photo from Google, since I didn’t manage to fit my camera lens above the microscope lens):

blog12

And also how the whole Pinocchio scene fits inside a pistache shell:

blog13

A little bit outside Besalu we found a local lunchroom. Where the local people will come from 1 to 2 p.m. to have their ‘menu del dia’. So good!
With full tummy, we rode about 5 km to the West, towards Argelaguer. There, in the middle of the road, there is a place calledย Parc del Garrell (or Cabanes d’Argelaguer). It’s a bit difficult to explain what it actually is. A guy named Josep Pujiula built the whole site during 4 decades of his life. You can just feel his obsession and love in the entire site. An eccentric place full of statues, stairs, tunnels, towers…all made from natural and leftover materials. Very interesting and full of details you can observe. Only it’s not very well preserved and surely not accessible for people who can’t climb or walk on small, slippery surfaces without something to hold on.

blog16

blog17

On the way home to our holiday house, when we drove into the village Sant Mori, we saw a spectacular view coming towards us. We had to stop the car… because hundreds of sheep (okay, it’s maybe only slightly above one hundred, but still!), lead by a shepherd and two guardian dogs were on the road, going from one place to another, I guess. So fun! The owner of our holiday house told us that 20 years ago it was quite a common happening, but nowadays it doesn’t happen a lot anymore. How lucky we are!

blog14

On the last day, before going home, we asked our holiday house owner whether she has tips about a nice beach to spend an hour or two along the route to our home (so somewhere along Costa Brava). This is what she adviced us, the Sa Tuna beach. Small but beautiful!

blog15

Advertisements

visiting textile museum

Standard

blog 3

Waktu mengunjungi museum tekstil kemarin kami antara lain melihat bagaimana wol domba dipintal menjadi benang dan ditenun menjadi kain beragam rupa. Menarik dan mendidik! Di rumah aku mendapat ide untuk meniru proses menenun dalam skala besar, menggunakan potongan kertas dan karton (alias menganyam), seperti yang dulu waktu kecil juga sering aku buat. Sky tertarik, tapi masih harus dibantu untuk menyelip-nyelipkan kertasnya.

***

blog 1

Bij het textiel museum hebben we o.a. gezien hoe je van wol draadjes kunt spinnen en daarna verschillende soorten stof kunt weven. Leuk en leerzaam! En thuis kreeg ik een idee om het weven na te doen met strookjes papier en karton, zoals ik ook vaak maakte toen ik klein was. Vond Sky heel interessant, maar ze heeft wel nog wat hulp nodig met het priegelige werk.

blog 4

blog 5

blog 2

blog 6

blog 7

museum and some attitudes

Standard

blog 5

Menarik ya, waktu Sky beberapa hari lalu bilang: “Bagus nih karya seninya, bisa digantung di museum”, kami tahu persis asal muasalnya dari mana. Minggu lalu kami mengunjungi sebuah museum (karena sepanjang minggu dicanangkan sebagai ‘minggu promo museum’ di Belanda). Mengisi quiz, melihat-lihat karya seni yang dipajang atau digantung di sana. Kegiatan seperti ini, walaupun terlihat sederhana, ternyata memang berkesan dan memperkaya pengalamannya. Biarpun begitu, waktu malam ini kami menawarkan untuk besok mengunjungi museum yang lain, jawabannya: “Enggak ah, museum itu lebih untuk kalian kan. Tapi yah, kalau kalian pergi nanti aku sendirian. Nggak bisa juga ya…”

Sekarang dia sudah hampir 4 minggu masuk sekolah, dan kami mengamati bahwa karakternya semakin kritis. Secara kemauan. “Aku mau menyelesaikan ini sekarang, bukan nanti!”. Secara bahasa. Dia sering mengoreksi kalimat kami, misalnya bahwa kami tidak boleh menggunakan kata pengecil lagi. Agak susah menjelaskannya, tapi Bahasa Belanda mengenal kata pengecil, yaitu dengan menambahkan ‘-je’ di belakang sebuah kata benda. Tapi ini tidak boleh digunakan semena-mena. Kata Sky: “Mama, bukan ‘sokjes’ (kaus kaki kecil), tapi ‘sokken’ (kaus kaki)”. Dan secara sikap. Katanya: “Biarkan aku mencoba sendiri dulu. Kalau tidak berhasil nanti aku panggil mama.” Luar biasa ya.

Dia sekarang sudah jauh lebih mengenal sekolahnya, kami melihat bahwa dia tidak lagi capek sepulang sekolah. Jadi sudah bisa pelan-pelan mulai membawa temannya bermain di rumah atau sebaliknya, pergi bermain ke rumah temannya (sejak hari pertama di sekolah dia sudah mendapatkan banyak permintaan untuk bermain bersama, tapi kami tahan dulu sampai dia tidak kecapekan lagi). Dua minggu mendatang sekolah libur, namanya ‘libur bulan Mei’. Kesempatan bagus untuk beristirahat, tapi juga untuk beraktivitas bersama. ๐Ÿ™‚

Dan beberapa ucapan lucunya akhir-akhir ini:

  • Waktu aku bertanya, kalau kami punya anjing atau kucing bakal diberi nama apa? Setelah berpikir sejenak dia menjawab: “Elstar, seperti nama apel favoritku!”
  • Aku melihatnya sedang bermain sebagai dokter, dan bertanya apakah dia dokter-manusia atau dokter-hewan. Jawabnya: “Dokter-mainan mama, masak nggak kelihatan sih?”
  • Di layar iPad muncul seri kartun tentang seekor tikus tanah dan papa berseru antusias: “Ini seri waktu papa kecil juga sudah ada lho, sering papa tonton!” Yang mana Sky dengan sebal menanggapi: “Ya papa, aku tahu, sudah sering kamu bilang kok, pfffff!” ๐Ÿ˜€

***

blog 3

Het is toch leuk, toen Sky van de week zei: “Het is een mooie kunstwerk, het kan zo in een museum hangen!” en dat we weten hoe het komt. Het is museum week, dus we hebben vorige week een museum bezocht. Een familie-speurtocht gedaan en wat kunstwerk bekeken.ย Zoiets blijft toch bij en heeft ongemerkt haar ervaring verrijkt. Hoewel, toen we vanavond offerden om morgen bij een ander museum te gaan kijken, zei ze: “Nee, het is meer voor jullie. Maar ja, als jullie gaan dan ben ik alleen, dat kan ook niet hรจ…”

Nu zij bijna 4 weken op school zit, merken we dat zij kritischer wordt. Qua dingen doen. “Ik wil deze nu afmaken, niet straks!”. Qua taal.ย Het verkleinwoordje ‘-je’ mogen we niet meer gebruiken. “Nee mama, het zijn geen sokjes, maar sok-ken!”. Qua houding. “Laat mij het eerst proberen. Als het niet lukt, dan roep ik je wel.” Geweldig gewoon.

Ze kent alles van school nu al veel beter en we merken dat ze na school helemaal niet moe is. Fijn, dan kunnen we voorzichtig beginnen met afspreken (sinds dag 1 op school vliegen de afspraak-verzoeken ons al om de oren!). De komende 2 weken is het meivakantie. Heel fijn om even uit te rusten, maar ook om veel leuke dingen samen te doen! ๐Ÿ™‚

En nog een paar leuke uitspraken van haar de laatste weken:

  • Ik vroeg aan haar, als wij een hond of poes zouden hebben, welke naam zou ze het dier willen geven? Ze dacht even na en zei: “Elstar! Als mijn favoriete appel!”
  • Ik zag haar doktertje spelen en vroeg of zij nou een mensen-dokter of een dieren-dokter is. Haar antwoord: “Ik ben een speelgoed-dokter, dat zie je toch!”
  • Toen de kinderserie ‘het molletje’ verschijnt op het iPad scherm riep papa enthousiast: “Dit heb ik toen ik klein was ook altijd gekeken.” Waarna Sky geรซrgerd reageerde: “Ja papa, dat weet ik, dat heb je al zo vaak verteld, pfffff!” ๐Ÿ˜€

blog 4

blog 6

blog 7

blog 8

a visit to ‘natuurmuseum’

Standard

blog

Museum ini namanya “Natuurmuseum Brabant” (= museum alam di provinsi Brabant). Dekat sekali dengan rumah kami, dan terpilih sebagai museum yang paling ramah anak di Brabant-Utara. Nah, gelar seperti itu tentunya mengundang untuk dikunjungi. Beberapa hari yang lalu Sky dan mama berkunjung kesana. Seru! Biarpun Sky tidak betah terlalu lama di sana, sekitar 2 jam sudah cukup buatnya (mamanya yang sebetulnya masih betah, hehe). Tapi dalam waktu yang relatif singkat itu dia sudah melihat seluruh isi museum. Dan mencoba segala yang bisa dicoba. Di pameran tentang dino dia ‘menggali’ fosil-fosil di bawah pasir dengan menggunakan kuas. Menonton film-film singkat tentang alam dan lingkungan. Mengenali daerah perburuan macan tutul dengan menggunakan teropong. Mengelus-elus anjing dan kucing yang diawetkan. Membuat quiz tentang macam-macam suara burung (seharusnya sekarang dia sudah mengenal bunyi burung pipit, burung dara dan burung kukuk). Duduk di “kereta api” (gang museumnya ada yang dirancang persis seperti di dalam kereta api). Membuat puzzel, menggambar, mewarnai, membaca buku. Pokoknya: kunjungan yang singkat tapi padat berisi dan edukatif! ๐Ÿ™‚

***

Het natuurmuseum Brabant ligt erg dichtbij ons huis, en het is verkozen tot beste kidsproof museum van Noord-Brabant. Zo’n naam nodigt natuurlijk uit tot een bezoek! Een paar dagen geleden was het zover: een middagje museumbezoek…en het was leuk! Niet dat Sky erg lang wilde blijven…na zo’n 2 uur heeft ze het al bekeken (eigenlijk was mama nog niet klaar, haha…). Maar in die relatief korte tijd heeft ze het hele museum al gezien. Alles geprobeerd wat te proberen viel. Bij de dino tentoonstelling de fossielen onder het zand “uitgegraven” met een kwast. Allerlei monitoren bekeken. Het jachtgebied van een luipaard met een verrekijker verkend. Opgezette honden en katten geaaid. Verschillende vogel geluiden gehoord en onderscheid (ze weet als het goed is nu hoe een huismus, een tortel en een koekoek klinken). In de “trein” gezeten. Puzzels gemaakt, getekend, boekjes gelezen. Kortom: een kort, maar zeer leuk en leerzaam bezoek! ๐Ÿ™‚