Monthly Archives: July 2015

outdoor fun

Standard

blog1

blog2

blog3

blog4

blog5

Advertisements

popsicle stick quiz (by a 3yo)

Standard

blog1

Kami sedang bermain dengan stik es krim warna-warni.
Sky: “Mama, coba tutup mata dulu sebentar.”
Aku: “Boleh nggak mama bikin teh saja di dapur? Betul-betul nggak bisa lihat kok kamu lagi apa.”
Sky: “Oke deh. Aku panggil kalau sudah selesai ya.”

Foto di atas ini yang aku lihat waktu aku dipanggil datang melihat.
Katanya: “Lihat baik-baik ya ma. Apa yang lain dari yang lain?”
Nah, coba ikutan mencari deh, ketemu nggak? (Barbie dan kakinya nggak dihitung lho ya, hehe).
Anak ini menciptakan tes IQ-nya sendiri! Kami belum pernah beraktivitas seperti ini lho, setidaknya tidak menggunakan stik es krim. Memang kadang belajar yang sejenis itu dari buku. Tapi ide dan inisiatifnya kali ini murni berasal dari dia sendiri….keren!!!

Sesudahnya tentu aku jadi terinspirasi, dan membuatkannya dua buah quiz sejenis yang memaksanya berpikir keras, tapi akhirnya diselesaikan dengan baik (foto 2 dan 3). Foto terakhir itu lagi-lagi buatannya sendiri, dua macam quiz bersebelahan. Dengan demikian sebetulnya dia sudah menggunakan tiga macam tema untuk quiz buatannya: ‘jumlah’, ‘warna’, dan ‘posisi’!

blog2

blog3

***

We waren aan het spelen met gekleurde ijsstokjes.
Sky: “Mama, doe je ogen even dicht.”
Ik: “Mag ik ook een kopje thee maken in de keuken? Ik kijk echt niet hoor.”
Sky: “Okee dan. Ik roep wel als ik klaar ben.”

Foto boven is wat ik zag toen ik terug moest komen.
Ze zei: “Kijk goed mama: Wát is anders?”
Nou, weet je wat anders is aan wat ze gemaakt heeft? (En nee, de Barbie en haar voetjes zijn niet meegerekend, haha).0
Ze verzon gewoon haar eigen IQ-test! Dit hebben we nog nooit met haar gedaan. Wel een soortgelijke in de boekjes enzo, maar niet met stokjes e.d. Het initiatief en idee kwam puur van haarzelf….bijzonder!!!

Daarna raakte ik natuurlijk geïnspireerd, en heb ik nog twee quizzen voor haar gemaakt, die ze met enige denkwerk goed had opgelost (foto 2 en 3). De laatste foto is weer haar gemaakte quiz, twee soorten naast elkaar. Weer een ander thema, en daarmee heeft ze eigenlijk al drie thema’s in haar quiz gebruikt: ‘aantal’, ‘kleur’, en ‘positie’!

blog4

constantly talking

Standard

blog0

Ocehannya memang lucu dan menggemaskan. Dan sebagai orang tua (sebagian besar aku kira) memang pasti berharap bahwa anak terus-menerus bercerita kepada orang tuanya. Tapi yah, kalau ocehannya seharian penuh tidak berhenti kadang jadi bertanya-tanya apakah harapan itu tidak berlebihan, hehehe… Bahkan sambil mewarnai pun dia terus mengarang cerita-cerita ajaib, lihat video di bawah ini. Sayangnya aku terpergoki lagi sedang memfilmnya sehingga dia berhenti bercerita (susahnya, kalau aku berdiri terlalu jauh saat sedang memfilmnya, suaranya tidak terekam dengan baik).

***

Haar praatjes zijn schattig, en als ouders (de meeste denk ik) wens je dat je kind alles tegen je vertelt. Maar ja, als het gepraat de hele dag doorgaat zonder enige pauze dan begin je toch soms af te vragen of die wens wel handig is…haha… Zelfs tijdens het kleuren verzint ze de meest fantastische verhalen, zie video onder. Helaas werd ik weer betrapt tijdens het filmen en stopte ze met haar verhaal (uitleg: als ik te ver van haar sta bij het filmen dan krijg ik het geluid niet zo goed op de opname).

what we do when it’s constantly raining outside

Standard

Hari-hari terakhir ini hujan terus (biarpun katanya musim panas…), jadilah kami beraktivitas di dalam rumah: bermain, bikin prakarya, berkreasi, membaca, menggambar, mewarnai…
Keterangan foto-foto di bawah ini dari atas ke bawah:
– Berkreasi dan bermain dengan stik es krim.
– Waktu menghias hasil prakaryanya Sky menemukan bahwa menghambur-hamburkan hiasannya (seperti konfeti, horeee!) lebih menyenangkan dari pekerjaan menghiasnya, hehe…
– Belajar menghubungkan titik-titik.
– Akhir-akhir ini aku sering sekali diminta Sky untuk menggambar anak perempuan, prinses, dan ballerina. Lalu dia akan mewarnainya dan mengarang nama dan ceritanya masing-masing. Setelah menggambar banyak sekali, tadi siang Sky bertanya apa aku mau mengajarinya menggambar seorang balerina. Jadilah aku menggambar versi sederhana dan dia mencoba menirunya. Hasilnya bagus banget, coba lihat deh!
– Menyusun dan membangun dunia peri dari karton. Pada akhirnya mama dan papa yang sibuk, butuh waktu 1,5 jam dan setengah rol selotip, hehe…Tapi jadi juga tuh, dan anaknya senang banget. 🙂

***

Meer dan genoeg regen de afgelopen dagen, en meer dan genoeg binnen gespeeld, geknutseld, gelezen, getekend, gekleurd….
De foto’s van boven naar onder:
– Knutselen en spelen met ijsstokjes
– Tijdens het versieren van de knutselwerkjes ontdekte Sky dat het strooien met de versiersels (confetti’s, joehoeee!) leuker was.
– Leren stippen verbinden.
– De laatste tijd moest ik heel veel meisjes, prinsessen en ballerinaatjes te tekenen op verzoek van Sky. Ze kleurt de poppetjes daarna in en verzint er namen en verhaaltjes bij. Na heel veel te moeten tekenen, vroeg Sky vanmiddag of ik haar wilde leren tekenen. Ik tekende een eenvoudige versie van een ballerina, en daarna tekende Sky het zelf na. Nou…het resultaat is wel verbijsterend mooi! 🙂
– Een feeënwereld van karton knutselen en bouwen. Uiteindelijk zijn we (mama en papa) anderhalf uur bezig met de frutseltjes en kostte het ons een halve rol plakband. Maar het staat, en Sky is er erg blij mee!

blog1

blog2

blog3

blog4

blog

observe, approach, and make friends

Standard

blog1

Aku sedang menaiki go-kart besar dengan Sky duduk di sampingku, berputar-putar mengelilingi children farm. Suasana cukup ramai, kombinasi antara cuaca cerah dan musim liburan sekolah. Anak-anak berlarian di mana-mana, tapi pandangan kami hampir bersamaan tertuju ke seorang anak perempuan yang berdiri sendirian, barangkali sedang mengamati lingkungan sekitarnya. Sky berkata kepadaku: “Mama, mungkin anak itu agak pemalu ya.” Aku bilang ya mungkin saja. Lalu kami melaju lagi di atas go-kart.

Setelah memutari lapangan kami melihat anak itu lagi, masih di tempat yang sama. Di akhir putaran ketiga anaknya berdiri di tempat lain, agak di belakang semak-semak, tapi tetap sendirian. Sky menunjuknya dan walaupun dia tidak berkata apa-apa, aku melihat sesuatu di matanya…jadi aku bilang: “Kamu mau ngobrol sama anak itu? Mungkin dia mau bermain bersama kamu?” Sky menjawab dengan cepat dan keras “ya”, lalu meloncat tanpa ragu-ragu dari atas go-kart dan berlari menuju anak itu. Pas waktu sudah dekat aku melihat kalau Sky juga menjadi grogi. Sambil menunduk agak malu-malu dan bergoyang-goyang tanda kurang yakin, tapi mulutnya tetap bergerak-gerak mengucapkan sesuatu…beberapa detik kemudian mereka berdua bergandengan tangan dan berlari menyeberangi lapangan rumput. Manis sekali, dan menyenangkan untuk melihat bahwa Sky adalah anak yang punya perhatian terhadap orang dan lingkungan sekitarnya.

Dan ternyata, Sky dan anak perempuan itu cocok sekali. Mereka bermain bersama dengan gembira dan sebelum pulang kami bertukar data-data. Siapa tahu bisa ketemu lagi dan bermain bersama lagi. Siapa tahu dengan observasi dan empati-nya hari ini Sky bakal mendapat teman baru.

***

Ik reed op de grote skelter van de kinderboerderij rond met Sky naast mij. Het was best druk, zo op een mooie zonnige vakantiedag. Er waren overal kinderen, maar we zagen bijna tegelijkertijd een meisje, alleen, waarschijnlijk haar omgeving aan het observeren. Sky zei tegen mij: “Mama, misschien is dat meisje een beetje verlegen.” Ik zei dat het goed zou kunnen. Toen reden we verder.

Na een rondje skelteren zagen we haar weer, nog in precies dezelfde houding. Bij het derde rondje was ze ergens anders, maar nog steeds alleen, een beetje achter het struik verscholen. Sky wees haar aan en ik zag iets in haar ogen…ik zei tegen haar: “Wil je iets tegen haar zeggen? Of zij misschien samen met je wil spelen?” Sky antwoordde heel hard “ja”, sprong zonder twijfel uit de skelter en rende naar dat meisje toe. Pas toen ze dichtbij het meisje was zag ik dat Sky ook een beetje verlegen werd. Ik zag van ver hoe zij op haar tenen wiebelde, maar haar mond bleef bewegen…een paar seconden later renden die twee meisjes hand-in-hand over het gras. Zó mooi gezicht, en zó mooi om te zien hoe Sky het in zich heeft: haar aandacht voor iedereen in de omgeving.

En trouwens, het klikte heel goed tussen Sky en het meisje. Ze speelden nog een tijdje samen en aan het eind hebben we met haar mama onze gegevens gewisseld. Wie weet krijgt Sky door haar empathische observatie van vandaag een nieuw vriendinnetje bij!

she can ride a bike!!!

Standard

blog

Waktu berulang tahun yang kedua Sky mendapat sepeda kayuh. Setengah tahun kemudian, waktu dia sudah menguasai sepeda kayuhnya, dia kami beri sepeda kecil beroda samping. Dengan kedua sepedanya itu dia sering sekali bersepeda, selalu dengan penuh semangat. Kami melihat bahwa dia sudah pintar, sudah menguasai kombinasi penting antara keseimbangan dan mengayuh sepeda. Jadi beberapa saat lalu kami melepas roda sampingnya. Kami hampir tidak percaya, tapi hari ini Sky untuk pertama kalinya bersepeda sendiri!!! Ini kedua kalinya dia berlatih, dan sejujurnya aku mengira bahwa masih butuh waktu beberapa bulan sampai dia bisa sendiri. Tapi o o o betapa kejutan yang menyenangkan! Di bawah ini film bersepeda ‘goyang-goyang’nya, hehe…momen besar untuk putri kecil kami yang juga sudah besar…bangga sekali! 🙂

***

Voor haar tweede verjaardag kreeg Sky een loopfiets. Een half jaar later, toen ze het loopfietsen al onder de knie had, kreeg zij een fiets met zijwieltjes. Met allebei fietst zij heel graag, vaak en altijd met groot plezier. Zo goed fietst ze, dat wij de zijwieltjes recentelijk gedemonteerd hebben. En we kunnen het bijna niet geloven, maar vandaag rijdt Sky voor de eerste keer zelfstandig op haar fietsje!!! Dit is de tweede keer dat zij het oefent, en eerlijk gezegd dacht ik dat het nog een paar maanden zou duren voordat ze het kan. Maar o o o wat een super leuke verassing dit! Hieronder het ‘wiebelige filmpje’, een grote mijlpaal voor onze grote meid, hihi…. Trots!!! 🙂

the story of Princess Panda

Standard

Kemarin malam sebelum tidur aku duduk di sebelah ranjangnya sambil mendengarkan cerita fantastis ini, yang dimainkannya dengan boneka panda kesayangannya:

Prinses Panda melihat seorang Pangeran dan bertanya: “Maukah kamu menikah denganku?”
Pangeran menjawab: “Tidak, aku tidak punya waktu. Aku harus minum kopi dan mencari makan. Kamu cari pangeran yang lain saja.”
Prinses Panda mencari Pangeran lain dan menemukan yang lebih ganteng. Dia bertanya lagi: “Maukah kamu menikah denganku?”
Tapi dia mendapat jawaban yang sama: “Tidak, aku tidak punya waktu. Tahu nggak, kamu seharusnya mencari Pangeran Beruang.”
Jadilah Prinses Panda pergi mencari Pangeran Beruang.
Tapi dia lalu berpikir: “Aku harus menjadi Prinses betulan dulu. Oya, aku harus menemukan Pohon Beruang dan memanjatnya.”
Tahukah kamu apa itu Pohon Beruang? Itu sebuah pohon yang di dahan-dahannya bergelantungan banyak beruang.
Lalu Prinses Panda sampai ke Pohon Beruang dan memanjat sampai ke atas.
Para beruang bertanya padanya: “Apa kamu juga seekor beruang?”
“Tidak”, jawab Prinses Panda, “Aku seekor panda.”
“O, kalau begitu kami tidak suka”, ujar para beruang,”Ayo cepat pergi dan jangan pernah kembali lagi!”

Konsentrasinya buyar sebentar, tapi tak lama kemudian dia melanjutkan ceritanya. Entah bagaimana caranya ternyata si Prinses Panda berhasil menemukan Pangeran Beruang, karena yang dicita-citakan akhirnya terwujud juga:

“Ya, Prinses Panda dan Pangeran Beruang akan menikah! Mereka menaiki panggung dan berdiri berhadap-hadapan. Tamu-tamu banyak sekali, sampai ke halaman, semuanya penuh. Mereka membungkukkan badan satu sama lain dan semua orang bertepuk tangan. Waktu mereka sudah menikah mereka minum-minum dulu. Pangeran Beruang minum kopi dan Prinses Panda minum secangkir teh. Dan makan kue tart juga. Setelah itu acara dansa. Semua mengira kalau Prinses Panda tidak pintar menari, tapi dia bisa. Tarian Rok. Pangeran Beruang dan para pangeran lain menonton dari depan panggung, karena mereka tentunya tidak bisa ikut menari ‘Tarian Rok’. Sesudahnya gantian para pangeran yang menari. Mereka membuat salto, koprol, meloncat-loncat …macam-macam pokoknya. Prinses Panda jadi kepingin ikut meloncat-loncat juga. Toing! Toing! Sampai akhirnya semua capek. Lalu mereka semua pergi tidur…”

Akhir cerita.

blog

***

Gisterenavond voor bedtijd zat ik naast haar bed naar dit fantastische verhaal te luisteren, het verhaal dat Sky met haar panda-knuffel speelde:

Prinses Panda zag een Prins en vroeg: “Wil je met me trouwen?”
Prins antwoordde: “Nee, ik heb geen tijd. Ik moet koffie drinken en eten halen. Zoek maar een andere prins.”
Prinses Panda zocht een andere prins en vond een knappere prins. Ze vroeg weer: “Wil je met me trouwen?”
Maar ze kreeg hetzelfde antwoord: “Nee, ik heb geen tijd. Weet je, je moet de Berenprins zoeken.”
Dus ging Prinses Panda op zoek naar de Berenprins.
Maar toen bedacht ze: “Ik moet een echte prinses worden. Oja, ik moet de Berenboom vinden en beklimmen.”
Weet je wat een Berenboom is? Dat is een boom met allemaal beren hangend aan de takken.
Toen kwam Prinses Panda bij een Berenboom en ging ze naar boven.
De beren vroegen haar: “Ben je ook een beer?”
“Nee”, zei Prinses Panda, “Ik ben een panda.”
“O nou, daar houden we niet van”, zeiden de beren, ”Maak dat je wegkomt en kom er niet meer terug!”

Zij was even afgeleid, maar vervolgde daarna het verhaal. Blijkbaar heeft Prinses Panda op de een van andere manier haar Berenprins gevonden, want toen gebeurde het toch:

“Ja, Prinses Panda en de Berenprins gaan trouwen! Ze stappen het podium op en gaan tegenover elkaar staan. Er zijn heel veel gasten, tot aan de tuin toe, helemaal vol. Ze buigen en iedereen klapt. Toen ze getrouwd waren gaan ze eerst wat drinken. De Berenprins dronk koffie en Prinses Panda dronk een kopje thee. En ze gingen ook taart eten. Daarna werd er gedanst. Ze dachten dat Prinses Panda niet goed kan dansen, maar dat kan ze wel. De rokjesdans. De Berenprins en andere prinsen keken van voor het podium, want ze kunnen natuurlijk niet meedoen met rokjesdans. Daarna is het de beurt voor de prinsen om te dansen. Ze gaan koprol doen, salto maken, springen…van alles. En Prinses Panda kreeg ook zin om te springen. Spring! Spring! Totdat ze moe werden. En toen gaan ze allemaal slapen…”

Einde verhaal.