Monthly Archives: March 2014

wonderful birthday party

Standard

Video: Meniup lilin ulang tahun / De verjaardagskaarsjes uitblazen. Hieperdepiep…hoeraaaa!!!! 🙂

blog1

Di hari-hari mendatang kami akan terus mengupdate artikel ini dengan foto-foto dan video.

Hari Jumat dan Sabtu kemarin kami merayakan ulang tahun Sky yang kedua. Menyenangkan dan seru sekali! Tapi juga melelahkan, jadi kami sekarang mau tarik nafas dulu sebentar, hehe…

***

In de komende dagen zal ik deze post met meer foto’s en video’s uitbreiden.

Afgelopen vrijdag en zaterdag vierden we Sky’s tweede verjaardag. Het was gezellig en erg leuk allemaal! Maar ook vermoeiend, dus hebben we nu even tijd nodig om bij te komen, haha…

blog2

Paginya Sky membantu papa membuat dan menghias cupcakes, dan sesudah jadi tentu dia boleh langsung mencicipi. 🙂 Sky punya satu kebiasaan unik: Dia bisa lamaaa sekali menikmati makanan enak (biasanya kue atau cookies). Lucu banget melihatnya, terutama buat para orang tua lain yang anak-anaknya lebih ‘rakus’ bila diberi kue, langsung dimakan atau dijejalkan ke mulut. Sky bisa sampai sejam cuma memegangi kuenya sambil tersenyum-senyum, hehe…kadang-kadang dijilat atau digigit sedikit. Pelannnn sekali dia lalu menggigiti kuenya dari pinggir sampai ke tengah, sampai akhirnya habis. 😀

***

‘s Morgens hielp Sky papa met het maken en versieren van cupcakes, en natuurlijk mocht ze er daarna gelijk eentje opsmikkelen! 🙂 Sky heeft iets unieks: Ze kan van een “dierbaar” eten (een koekje ofzo) héél lang genieten. Echt leuk om te zien, en onbegrijpelijk voor veel andere ouders die haar ooit met een koekje in haar hand gezien hebben. Waar andere kindjes een koekje snel in de mond proppen, kan Sky rustig een uur zitten glimlachen naar haar koekje. Af en toe een likje, daarna pas héél langzaam met mini-hap het eten opeten, bij de randjes beginnen en met een draaiende beweging naar het midden. 😀

blog3

Membuka kado ulang tahun…seru tentunya! Foto yang tengah adalah kado dari oma: boneka bayi (yang bisa ngomong dll, tapi sampai sekarang belum kami masukkan baterenya) dan ponco hasil rajutan tangan sendiri (lihat deh: boneka bayinya juga mengenakan ponco yang sama, versi mini. Lucu ya!) 😀

***

Cadeautjes uitpakken…super leuk natuurlijk! Op de middelste foto zijn cadeaus van oma: een babypop (die kan praten enz, maar we hebben er nog geen batterijen ingedaan), en een zelfgemaakte poncho (let op: babypop heeft een mini-versie van dezelfde poncho, hoe leuk is dat!) 😀

blog4

Tapiiii…. kado favoritnya adalah: kado dari papa mama! (syukurlah!). Sebuah sepeda kaki dengan helm yang sesuai (temanya Hello Kitty). Ini kolase video dari saat dia membongkar kadonya pagi-pagi (semua masih memakai piyama), langkah-langkah awalnya yang masih bergoyang-goyang, sampai saat dia mencoba keluar rumah dan berkeliling mengendarai sepeda barunya. Terlihat bahwa dia masih belum terlalu biasa. Tapi dia senangggg sekali dengan sepedanya. Dinaiki terus, keluar masuk rumah, dan sering minta keluar untuk mengelilingi kompleks. Sekarang sudah makin terbiasa, dan makin lama makin cepat! 😀

***

Maarrrrr…. het aller allerleukste cadeau vindt ze toch: ons cadeau! (gelukkig maar!). Een coole loopfiets met bijpassende helm (Hello Kitty thema). Hier is een video collage vanaf het moment dat ze het cadeau (‘s morgens vroeg, iedereen nog in pyjama) uitgepakt heeft, de eerste wankelende stapjes totdat ze het buiten geprobeerd heeft en een rondje rond het huis heeft gelopen. Je ziet dat ze nog niet helemaal gewend is met het lopen met het fietsje. Maar ze is heel erg blij met haar loopfiets, pakt het nu een paar keer per dag en wil graag vaak naar buiten om een rondje te doen. Het gaat steeds beter, en harder! 😀

blog2

Advertisements

hooray…first day diaper-off (except when sleeping)!

Standard

blog1

Senangggg!!! Bangga sekali pada gadis kecil kami! 😀

Hari ini untuk pertama kalinya bebas dari popok (kecuali kalau tidur).
Sebenarnya sudah beberapa minggu Sky tidak memakai popok kalau di rumah. Kadang-kadang masih kecolongan, tapi sudah sangat jauh berkurang. Bahkan dia makin sering menolak-nolak kalau dipakaikan popok. Seperti hari ini saat kami pergi keluar rumah. Seperti sudah disebutkan, di rumah memang dia sudah lumayan jago, tapi kalau keluar rumah masih rada ngeri. Mungkin kami yang ketakutan sendiri ya, tapi kalau keluar memang masih kami pakaikan popok. Tapi pagi dan sore tadi dia betul-betul nggak mau pakai. Ya sudah, bawa dua celana dan kaus kaki cadangan saja deh….Dannnn…sukses berat!!! Dua kali kencing di wc perpustakaan (karena letaknya strategis di pusat kota, jadi kami sering mampir ke wc ini, hehe, sekarang baru sadar deh kalau harus tahu betul di mana letak wc-wc di kota, haha), dan sepulangnya di rumah langsung kencing dan pup di pispot dan di wc (masih berganti-ganti, suka-suka dia mau yang mana). Waktu tidur siang dia masih mau pakai popok. Sudah sering kami coba juga tidur siang tanpa popok, tapi hasilnya masih tidak stabil. Jadi konsentrasi dengan periode kalau dia bangun saja dulu. Ahhh senangnya melihat dia sekarang dengan penuh percaya diri bisa berjalan sendiri ke pispot atau ke wc, menurunkan celananya sendiri dan mengisi pispotnya. Mungkin ini efek positif juga dari persiapan kami: baik di lantai bawah maupun atas sekarang tersedia pispot dan di wc-nya ada tempat duduk khusus kecil buatnya.

Di foto, dari kiri ke kanan: “bermain” dengan beras (senang banget tuh), merangkai manik-manik kayu besar (yang ini dia masih kurang suka) dan menggambar dengan cat air (sekarang pakai celemek khusus dong…mama sudah belajar dari pengalaman. Karena biarpun namanya cat air yang berarti bahan dasarnya larut di air, tapi kalau kena baju susah juga menghilangkan nodanya, hehe…)

***

Super blij!!! Trots op onze kleine meid!!! 😀

Vandaag is ze de hele dag voor de eerste keer luier-vrij (behalve tijdens het naar bed gaan).
Sky loopt al weken thuis zonder luier. Af en toe kleine ongelukjes, maar steeds minder. Ze weigert zelfs steeds vaker de luier aan te trekken. Zoals vandaag toen we naar buiten gingen. Zoals gezegd, thuis gaat het al bijna altijd goed, maar naar buiten gaan is toch wel erg spannend, vonden we. Misschien uit voorzorg, maar dan doen we haar toch een luier aan. Maar vanmorgen en vanmiddag wilde ze de luier echt niet aan. Nou ja, dan maar twee extra broeken en sokken meenemen… En het ging heel goed! Twee keer bij de bieb geplast (ons vaste wc bezoek, haha…wel zo veilig om te weten waar de wc’s in de stad zijn, beseffen we nu), en thuisgekomen direct een kleine én grote boodschap gedaan, netjes in het potje en in de wc (doet ze om en om, net waar ze zin in heeft). Bij het middagdutje wilde ze nog wel een luier aan. Hebben we al een paar keer geprobeerd om haar toch zonder luier te laten slapen. Een paar keer ging het goed, maar soms nog niet, dus maar eventjes concentreren op de wakkere periode. Maar ooo wat is het heerlijk om haar nu met zoveel zelfvertrouwen zelf naar haar potje te zien lopen, zelf haar broek naar beneden trekken en netjes het potje vullen. Het scheelt misschien ook wel dat we nu zowel beneden als boven én een potje én een verkleinde wc-bril hebben, speciaal voor haar. Grote meid hoor! 🙂

Op de foto’s, van links naar rechts: met rijst “spelen” (vond ze erg leuk om te doen!), kralen rijgen (vond ze iets minder leuk) en aan de slag met waterverf, deze keer met schort om! (ja ja, mama heeft goed geleerd, dat zelfs verf op waterbasis niet echt makkelijk van de kleren weg te krijgen is, haha…)

her first steps going to school

Standard

blog-a

Hari bersejarah nih hari ini: Sky pergi ke sekolah! Sebetulnya playgroup (untuk anak usia 2-4 tahun), tapi tetap saja terasa seperti sekolah, hehe… Gadis kecil kami pagi tadi sudah bersemangat sekali untuk pergi ke sekolah (di video ini dia ngotot mau cepat-cepat berangkat, menyandang tas ranselnya dan bilang “we gaan naar school toe!” (= kita pergi ke sekolah)). blog-bLangkah-langkah kecilnya, rasa penasarannya yang besar…dan semua ceritanya sesudah sekolah (makan bersama! menyanyi! main di luar! ‘masak-masak’! bikin puzzel! difoto! –> Kebetulan banget kok momen foto tahunan sekolahnya pas hari ini, jadi Sky langsung boleh ikut difoto bersama teman-teman sekelas. Untung banget!). Kami sangat menikmatinya, dan rasanya Sky juga. Foto yang paling atas sebetulnya dibuat minggu lalu, waktu kami dipanggil interview terakhir dengan Bu Guru Wendy. Waktu itu Sky boleh menjelajahi ruang kelasnya (tanpa anak-anak lain) waktu Bu Guru memberitahu kami segala info tentang sekolahnya nanti. Hari ini adalah “trial”, alias percobaan pertama. 1,5 jam di sekolah dari seharusnya yang 2,5 jam. Kami mengantarnya jam 08.45 ke sekolah dan tinggal agak lama, menunggu sampai semua orang tua lain pulang, supaya bisa dengan tenang berpamitan pada Sky (ini tips dari Bu Guru, supaya pamit dengan jelas sehingga nanti anaknya tidak mencari-cari kami). Sebetulnya tidak perlu tuh, karena Sky senang-senang saja. Melambai waktu kami pergi dan sibuk lagi dengan puzzelnya, juga sibuk mengamati anak-anak lain, seperti biasanya kalau dia menghadapi situasi yang baru. Selalu melihat-lihat dulu, mengobservasi sampai merasa yakin, baru beraksi, hehe… Aku diminta Bu Guru untuk menjemput jam 10.30 (waktu jemput normalnya jam 11.15). Dari Bu Guru aku mendapat laporan bahwa Sky bisa mengikuti semuanya dengan sangat baik. Bermain bersama, makan dan minum bersama. Tidak sekalipun dia mencari kami. Tapiiii….dia juga terlihat senang melihatku lagi. Katanya berulang-ulang: “Mama kembali lagi!” dan gampang sekali diajak pulang ke rumah. Bilang “dahhh” dan melambai pamit pada Bu Guru dan teman-temannya, dan berjalan sendiri ke luar ruangan. Mulai minggu depan dia resmi boleh pergi ke sekolah, dua kali seminggu. Fase baru buatnya dan buat kami. Fase yang akan sangat menyenangkan, sekarang saja sudah terasa! 🙂

Detil kecil: tas ransel, tempat makan (kami hanya boleh membawakannya bekal buah. Nanti semua buah akan dikumpulkan di tengah meja dan semua anak boleh mengambil yang mereka mau) dan botol minumnya dia sendiri yang pilih. Temanya jelas sekali ya, hehehe…Mickey dan Minnie memang favoritnya. Di semua barang aku menempelkan label namanya, khusus dipesan dari Indonesia, hehe, karena di Belanda sedikit sekali pilihan label nama begini, yang anti sobek dan anti air, plus gambarnya lucu-lucu. Sky senangggg sekali! 🙂

blog-e

***

Een grote mijlpaal vandaag: Sky gaat naar school! Nou het is de peuterspeelzaal natuurlijk (voor 2-4 jarigen), maar voor het gevoel is het toch naar de grote school. Een kleine meid die vanmorgen al heel veel zin had in “we gaan naar school toe!“. Haar kleine stapjes, haar nieuwsgierigheid…al haar verhalen na school (sameblog-cn eten! zingen! buiten spelen! ‘koken’! puzzelen! foto gemaakt! –> Toe-val-lig is vandaag ook het jaarlijkse fotomoment van de school en Sky mocht direct mee met de klassenfoto, super leuk!). We genieten er erg van, en volgens ons Sky ook! De foto’s boven zijn eigenlijk van vorige week, toen we een gesprek met juffrouw Wendy hadden. Toen mocht Sky de
klaslokaal al verkennen (zonder andere kindjes) toen juf alle nodige zaken met ons doornam. Vandaag is de “trial”, 1,5 uur op school in plaats van de normale 2,5. We brachten haar om 08.45 naar school en waren iets langer gebleven dan de andere ouders, om zodoende rustig afscheid te kunnen nemen van Sky (tip van de juf). Het hoefde eigenlijk niet per se, want Sky zwaaide ons vrolijk toe en was direct bezig met allerlei puzzels en ook bezig andere kindjes te observeren, zoals ze altijd met alles wat nieuw is doet. Ik werd verzocht haar om om half 11 weer op te halen (de normale ophaaltijd is 11.15). Het ging hartstikke goed, zei de juf. Sky heeft overal aan meegedaan, goed meegespeeld met andere kinderen, samen gegeten en gedronken. Niet een keer heeft ze ons gezocht. Maarrrr…ze was wel zichtbaar blij mij weer te zien. Zei steeds: “Mama is weer terug!” en was heel makkelijk mee naar huis te nemen. Zei ze “daggg” en zwaaide ze tegen de juf en alle kindjes, en liep zelf naar buiten toe. Volgende week is ze dan officieel twee ochtenden per week naar school. Een nieuwe fase voor ons en voor haar, een hele leuke fase, voel ik het nu al! 🙂

Leuke detail: de schooltas, de fruittrommel (we moeten haar alleen fruit meegeven, die vervolgens op een berg gegooid wordt om vervolgens samen opgegeten te worden) en de drinkbeker heeft ze zelf gekozen. Het thema is zichtbaar duidelijk, hihi…Mickey en Minnie blijven favoriet. Op alles heb ik haar naamsticker geplakt, speciaal uit Indonesië besteld omdat er te weinig aanbod in Nederland te vinden is (scheur- en waterbestendige labeltjes die ook grappige cartoon figuren hebben). Sky is er he-le-maal blij mee! 🙂

blog-d

our Picasso and other nice statements

Standard

blog2

Sampai beberapa waktu lalu Sky tidak terlalu tertarik untuk menggambar atau mewarnai. Tapi dengan terus menawarkannya, dengan menggunakan berbagai macam variasi material, dia tampaknya sekarang mulai suka. Sekarang dia setiap hari mau duduk menggambar sebentar, di meja kursi kecilnya atau duduk di lantai saja. Setelah pensil warna, kapur tulis, crayon dan spidol, hari ini dia mulai kami kenalkan pada cat air. Wah senangnya!!! 😀

Beberapa hari lalu tiba-tiba dia duduk di depanku, dekat sekali. Dirabanya wajah mama dengan tangan kecil halusnya dan katanya: “Mooi gezicht…” (= wajah cantik) dan dielusnya rambut mama: “Mooi haar…” (= rambut bagus), lalu ditutup dengan: “Mama is lief” (= mama baik). Duhhhh meleleh deh…. 

Dan dilihatnya aku sedang sibuk, lalu katanya: “Mama opruimen” (= mama beres-beres). Ya betul Sky, mama sedang beres-beres. Waktu aku selesai dia berkata ceria: “Goed zo, meid!” Sebetulnya kalimat ini tidak terlalu lucu kalau diterjemahkan. Yang lucu adalah bahwa aku selalu mengatakannya padanya kalau dia berbuat sesuatu yang baik, jadi sekarang terbalik, dia yang bilang itu pada mamanya, haha…artinya kira-kira “Bagus sekali, nak”. Tapi anaknya khusus anak perempuan, jadi lucu juga kalau Sky yang bilang itu pada mamanya. Yang lebih lucu lagi, waktu papa hari ini selesai membereskan puzzelnya yang berserakan, dia juga bilang kalimat yang sama pada papanya, hahaha… 😀

***

Tot een tijdje geleden had Sky nog niet veel interesse in tekenen en kleuren. Maar langzaamaan, door het steeds, met veel verschillende materialen aan te bieden, krijgt ze er toch wel meer zin in. Nu wil ze wel elke dag even zitten tekenen, aan haar tafeltje of gewoon op de grond. Na kleurpotlood, schoolkrijt, vetkrijt, en stift, maakt ze vandaag kennis met waterverf. Leuk!!! 😀

Een paar dagen geleden zat ze ineens voor mij, erg dichtbij. Ging ze mijn gezicht met haar zachte handjes voelen, zei ze: “Mooi gezicht…” en mijn haar aaien: “Mooi haar…”, afgesloten met: “Mama is lief”. Smeltttt….. 

En zag ze me bezig, zei ze: “Mama opruimen”. Ja, dat klopt Sky, mama is aan het opruimen. Toen ik klaar was zei ze opgewekt: “Goed zo, meid!” Hahahaha…….precies zoals wat ik altijd tegen haar zeg natuurlijk! En blijkbaar heeft ze het niet alleen tegen mij, want toen papa vandaag haar puzzel heeft opgeruimd zei ze ook precies hetzelfde: “Goed zo meid!” 😀