Monthly Archives: December 2012

bye 2012, hello 2013!

Standard
IMG_8074 -ekBye bye 2012, hallo 2013!
 
Hari terakhir tahun 2012, tahun di mana hidup kami terjungkir balik. Tahun yang paling penting, paling indah tapi sekaligus juga paling repot yang pernah kami jalani. Tahun di mana “kami” adalah bertiga dan tidak lagi berdua. Tahun dengan jumlah jam tidur paling sedikit tapi dengan jumlah momen-momen penuh syukur dan tawa yang paling banyak. Tidak ada yang bisa meramalkan apa yang akan terjadi di tahun 2013, tapi kami menduga bahwa tahun depan bakal jadi tahun manis yang penuh kejutan…selamat tahun baru semuanya!!! 🙂
 
***
 
Dag 2012, hallo 2013!
 
De laatste dag van 2012, het jaar waar ons leven op z’n kop staat. Het belangrijkste, mooiste, maar tegelijk ook het meest intensieve jaar dat wij tot nu toe geleefd hebben. Het jaar waar ‘wij’ drie is en niet meer twee. Het jaar met het minst aantal slaapuren maar met de meest vreugdevolle momenten. Niemand weet wat 2013 ons gaat brengen, maar we hebben een vermoeden dat het een te gek jaar zal worden…gelukkig nieuw jaar iedereen!!! 🙂

first bogger-bubble

Standard

the panda dance -k

Sekali lagi foto si panda kecil, karena lucuuu banget…kali ini ‘panda menari’, hehe… 😉

Sky hari ini mulai beringus nih, untuk pertama kalinya dia bisa membuat gelembung ingus dengan hidungnya, hehehe…Untung selain ingusan sepertinya dia tidak sakit atau bermasalah (atau mungkin belum ya…), hanya beberapa kali dia terlihat jengkel dengan ingusnya dan berusaha mengusap hidungnya, tapi kalau kami yang mengusap dia malah protes-protes. Yah, mama sudah hampir 2 minggu ini pilek berat sih, jadi memang tinggal menunggu waktu kapan Sky atau papa ketularan…lumayan lama juga baru mulai ketularan sesudah 2 minggu!

***

Nog één keer de panda foto, omdat het zoooo leuk is…deze keer de ‘panda dans’ 😉

Sky begint vandaag een snotneus te krijgen, met haar eerste echte snottebel! Gelukkig lijkt ze er zelf niet zoveel last van te hebben (of nog niet…), alleen een paar keer veegt ze geïrriteerd haar neus af toen er snot uitkwam (maar als wij het proberen stribbelt ze tegen). Tja, mama is nu al bijna 2 weken verkouden met een flinke snotneus, dus het is afwachten totdat Sky of papa ook aangestoken zullen zijn. Toch best goed dat het 2 weken duurt voordat zij ook een snotneus krijgt!

panda baby

Standard

panda baby -k

Ada panda di Belanda! Hehehe, bayi panda, so cute!!! Kemarin tukang pos mengantar sebuah paket dari Cina, dari om Sandy dan tante Amanda! (adik mama dan his girlfriend, yang saat ini sedang tinggal di Shanghai untuk pekerjaan mereka sebagai fotografer). Isinya mainan-mainan kayu, babi keramik, kartu pos dari kayu dan dua buah gasing dan cat untuk mewarnainya…dan tentu saja kostum panda berbulu tebal yang lucu ini (ukurannya 90, jadi masih bisa dipakai lama, mungkin sampai kira-kira usia 2 tahun). Terima kasih banyak om dan tante, Sky (plus papa mamanya) sukaaa banget! 🙂

***

Er is een panda in Nederland gesignaleerd!! Hihihi, wel een hele schattige…Gisteren werd er een pakket bezorgd vanuit China, van oom Sandy en tante Amanda!! (broertje van mama en zijn vriendin, momenteel verblijven ze voor hun werk als fotografen in Shanghai). Er zitten houten speelgoed in, een keramiek varkentje, houten postkaart en twee draaitollen plus verf om ze er mee te versieren…en natuurlijk de mooie donzige panda-pak (van maat 90, kan Sky het komende jaar nog aan). Dankjewel oom en tante, Sky (en papa en mama) vindt het super leuk! 🙂

9 months old today, hooray!!!

Standard

9 months -e -kk
Horeee, Sky hari ini genap 9 bulan…sama lamanya di dalam dan di luar perut mama, hari yang bersejarah! Gadis kecil kami yang sangat sehat dan aktif, yang doyan banget makan (kecuali buah sharon) dan tidak bisa duduk diam. Selalu penasaran dengan yang terjadi di sekitarnya, terutama kalau ada orang (atau binatang) yang belum dikenal. Tidur cuma kalau butuh saja, tidak lebih lama dari 4-5 jam berturut-turut kalau malam dan sekitar tiga perempat jam kalau siang. Sejak tiga hari ini gigi ketiganya sudah muncul dan sejak kira-kira tiga minggu dia terus-terusan berlatih berdiri dan sudah senang untuk mencoba belajar berjalan. Singkat kata, bayi yang paling lucu dan cantik sedunia (menurut kami orang tuanya, hehe)! ♥

***

Hoera, Sky is vandaag 9 maanden oud geworden…even lang binnen als buiten in mama’s buik, een mooie mijlpaal! Een super gezonde en actieve meid, die alles lust (behalve kaki fruit) en nooit stil zit. Altijd nieuwsgierig naar alles wat om haar heen gebeurd, vooral op mensen en dieren. Slapen doet ze alleen omdat het nodig is, niet langer dan 4-5 uur achter elkaar ‘s nachts of drie kwartier ‘s middags. Sinds drie dagen heeft ze haar derde tandje en sinds ongeveer drie weken wil ze alleen maar staan en op dit moment is zij bezig met het leren lopen. Kortom, de leukste en mooiste baby van de hele wereld (vinden we)!!! ♥

headphone, shaking head and a big laugh

Standard

music baby

Nah, dipasangi headphone deh, supaya kami nggak terganggu sama musiknya, hehehe….becandaaa! Tapi Sky memang selalu suka sama kabel-kabel. Sayangnya cuma satu arah: dari yang rapi tergulung selalu jadi acak-acakan, nggak bisa sebaliknya, merapikan kabel yang berserakan, hehe… Sky sekarang punya hobi baru nih: menggeleng-gelengkan kepalanya saat makan (sekarang mulai dia lakukan kalau pas nggak makan juga). Entah belajar dari mana, tapi memang kelihatan lucu banget. Mungkin mau bikin milkshake ya, buah yang baru dimakan dicampur dengan susu di perutnya, hehehe…Untungnya biasanya dia mulai bergoyang-goyang kalau sendoknya sudah masuk mulut, tapi kadang goyangnya kecepatan jadi sendoknya meleset ke hidung atau telinganya, haha 😀 Ah, untung Sky gampang sekali tertawa, kadang juga kalau sedang makan, kadang juga tanpa alasan yang jelas, pokoknya tertawa saja…mau nggak mau pasti ketularan kan, hehe… 😀

***

Zo, koptelefoon op, hebben we geen last van van haar muziek, hihihi….grapje, maar ze vindt snoeren en kabels altijd leuk, jammer dat het alleen een richting gaat: van netjes opgerold naar een warboel van snoertjes maken en niet andersom. Nu heeft Sky ook een nieuwe hobby: haar hoofdje schudden tijdens het eten (nu begint zij het ook buiten het eten te doen). Geen idee waar ze het geleerd heeft, ziet er wel erg grappig uit! We zeggen voor de grap dat ze een milkshake probeert te maken met haar fruithapje en de melk in haar buikje, hihi…Gelukkig schudt ze haar hoofdje meestal als zij een lepeltje hap in haar mond gekregen heeft, maar soms gaat het ook mis met het voeren…kom je met de lepel bijna in haar neus of oor in plaats van in haar mondje 😀  Ach, lachen doet ze gelukkig graag, soms ook tijdens het eten, zonder directe aanleiding of reden…heel aanstekelijk! 😀

Christmas photo’s and video’s

Standard

collage kerst 1 -kk

collage kerst 2 -kk

Hari Natal pertama (25 Des) kami rayakan di rumah oma Willy, bersama Betty dan Henk (adik Joop dan suaminya), dan kedua anak mereka Robbert dan Daniëlle (foto2 di atas). Hari kedua (26 Des) kami diundang ke rumah keluarga Priadi (mas Andre, mbak Christina dan putri mereka Athina), bersama beberapa teman dan kenalan dari tempo doeloe, waktu aku pertama kali datang di Belanda dan masih tinggal di Utrecht! (foto2 di bawah).

gebreide slofjes -kkSky menganggap semuanya menarik dan tampaknya dia menikmati semua yang terjadi hari-hari ini. Awalnya kalau bertemu orang asing dia agak malu-malu, tapi biasanya nggak lama. Teman-teman juga menganggap begitu, mereka bilang Sky anak yang gampang, ramah dan cantik banget, hehehe…. Hari ini dia mencicipi beberapa cemilan Indonesia (risoles, lemper, bolu…semuanya doyan!), digendong oleh beberapa orang (hampir semuanya dia oke-oke saja) dan terutama banyak melihat muka-muka baru dan berada di tempat-tempat baru. Selama dia mendapat makan dan minum tepat waktu, dan bisa beristirahat pada waktunya (jadi tidak terus-terusan di ruangan yang ramai) Sky terlihat senang-senang saja…membuat kami lebih percaya diri untuk lebih sering, dan mungkin juga lebih lama, membawanya bepergian. Di tempat oma dia dimanja sekali, mendapat banyak hadiah Natal: sepatu bayi manis yang dirajut sendiri oleh oma, mainan2, dan buku-buku bacaan warisan dari Betty dan anak-anaknya…wahhh terima kasih banyak!!! Selain itu tentunya ‘bermain’ dengan Toby (anjing oma) dan banyak ngobrol dan bernyanyi-nyanyi dengan oma! 🙂

***

Eerste Kerstdag hebben we bij oma Willy gevierd, samen met Betty and Henk (Joop z’n zus en haar man) en hun kinderen Robbert en Daniëlle (foto’s boven). De tweede Kerstdag zijn wij uitgenodigd bij familie Priadi (Andre, Christina and dochter Athina), samen met vrienden en kennisen van ‘vroeger’, toen ik net in Nederland kwam! (foto’s onder).

Sky vond alles wel interessant en gezellig, geloven we. Zij keek wel altijd eerst de kat uit de boom, maar meestal niet lang. Vrienden hebben dit ook bevestigt, ze vonden Sky wel een prachtige en makkelijke baby. Ze heeft wat Indonesische hapjes geproefd (lekker hoor!), door verschillende mensen in de armen gedragen (bij de meeste vond ze het prima) en vooral heel veel nieuwe indrukken gekregen van nieuwe mensen en omgeving. Zolang zij op tijd wat te eten en drinken krijgt, en op tijd kan uitrusten vinden we dat Sky echt heel goed doet…en het geeft ons ook meer vertrouwen om haar vaker, en misschien langer, naar verschillende plekken mee te nemen. Ze is trouwens ook hartstikke verwend bij oma, heeft schattige (zelf-gebreide!) baby slofjes gekregen, speelgoed, en leesboekjes die nog van Betty en haar kinderen waren, erg leuk! Daarna heeft ze lekker met Toby (oma’s hondje) kunnen ‘spelen’ en natuurlijk veel met oma gespeeld, gezongen en gebabbeld! 🙂

Collage Kerst bij Priadi -kk

first upper teeth

Standard

Pagi ini terasa ada sesuatu yang ‘baru’ di mulut Sky, sesuatu yang keras dan tajam di rahang atasnya: gigi atas pertamanya sudah keluar, horeee! Masih kecil, tapi sudah bisa diraba. Setelah itu kita hari ini merayakan Natal di rumah oma, asyik lho! Sekarang beristirahat dulu…besok foto2 dan video2nya bakal kami taruh di sini.

***
Vanmorgen voelden we iets nieuws (hards en scherps) in haar mondje: de eerste boventand is doorgekomen, jippieee! Nog klein, maar al goed te voelen. Daarna hebben we deze eerste Kerstdag bij oma gevierd, heel gezellig! Nu eventjes bijkomen…morgen zullen we de foto’s en video’s hier plaatsen.