Monthly Archives: November 2011

muscular discomfort

Standard

Baru beberapa hari lalu aku menulis dengan bangga bahwa aku belum punya keluhan yang berarti, langsung sesudahnya otot-ototku protes. Bukan di pinggang bawah seperti foto di artikel ini (susah mencari gambar yang persis seperti situasiku), tapi lebih ke otot di sisi luar dan dalam dari paha atas (mengarah ke pantat, seperti sakit otot kalau kebanyakan jalan jongkok). Terutama kalau berganti posisi, dari duduk ke berdiri atau dari berbaring ke duduk dan seterusnya, seolah-olah otot-otot itu mau mengingatkan kalau aku harus (lebih) pelan2 lagi saat berubah posisi. Dugaanku sih bahwa berat perutku sekarang sudah sedemikian rupa sehingga badan sudah tidak bisa berlaku normal lagi. Terbukti juga bahwa aku semakin susah tidur telentang, tidak bisa terlalu lama. Yah, yang bisa aku lakukan cuma mencoba melakukan sebanyak mungkin latihan2 dan gerakan2 senam, banyak bergerak dan berjalan-jalan (tapi juga tidak terlalu banyak), memperhatikan benar2 posisi tidur dan duduk (bantal kecil di bawah punggung dan ganjalan di bawah kaki), dan kadang2 merayu Joop untuk jadi tukang pijat, hehehe…. :p

*** 

Nog maar een paar dagen geleden schreef ik stoer dat ik nog geen zwangerschapskwaaltjes had en vrijwel direct daarna begonnen mijn spieren hier en daar te protesteren. Het is niet exact de onderrug zoals wat er hier wordt afgebeeld (ik kon geen geschikt plaatje vinden), het is vooral de binnen- en buitenkant van mijn bovenbenen (richting de billen, bijna alsof ik te veel op mijn hurken heb gelopen) die goed laten merken dat ik (nog) langzamer van positie moet veranderen; niet te snel opstaan van zitten of liggen en andersom. Ik vermoed dat mijn buik nu een gewicht heeft bereikt waarbij mijn lichaam niet gewend is, dat merk ik ook doordat ik steeds korter op mijn rug kan liggen. Dus wat ik nu probeer is gewoon zoveel mogelijk rekoefeningen te doen, veel te bewegen en te wandelen (maar ook niet té veel), op mijn zit- en staan houding letten (kussentje bij onderrug en voetsteuntje als ik zit) en af en toe Joop lief vragen voor een lekkere massage… :p

midwife control: perfect!

Standard

Pagi tadi kontrol bulanan ke bidan, semuanya baik dan sesuai perkiraan, dalam beberapa menit kita sudah berdiri lagi di luar kamar praktek! Tekanan darahku bagus banget (120/65), berat badan juga oke (50 kg, berarti 4 kg lebih daripada sebelum hamil), jarak antara pusar dan tulang kemaluan sekarang 20 cm (waktu kontrol sebelumnya 16 cm) dan tentu saja kita boleh mendengar detak jantung Little lagi, keras dan teratur banget, bagusss! 🙂 Menurut ibu bidan, minggu2 ke depan ini lingkar perutku bisa bertambah lumayan cepat karena sekarang air ketuban akan makin banyak dibuat supaya Little bisa bergerak dengan bebas dan melatih salto2-nya (yang semakin sering dan jelas aku rasakan, rasanya seperti sekumpulan kupu-kupu yang berdansa bersama di dalam perut!) 🙂

***

Vanmorgen de maandelijkse controle gehad bij de verloskundige, alles verliep volgens het boekje en we stonden binnen een paar minuten weer buiten! Mijn bloeddruk was erg goed (120/65), mijn gewicht was ook prima (50 kg, dat is 4 kg meer dan voordat ik zwanger werd), de afstand tussen de navel en het schaambot was 20 cm (bij de vorige controle was het 16 cm) en we hadden de hartslag van Little weer mogen horen, het was zo hard en regelmatig, zooo mooi! 🙂 Volgens de verloskundige kan ik de komende weken een flinke toename aan buikomvang verwachten, het komt omdat er in deze weken veel meer vruchtwater gemaakt zal worden. En dat is natuurlijk nodig voor Little om al haar bewegingen goed te kunnen oefenen (wat ik nu steeds vaker en duidelijker voel, alsof een heleboel vlinders in mijn buik staan te dansen, heerlijk!!!) 🙂

first dress and shoes

Standard

Rok dan sepatu pertama Little….sooooo cute!!! 🙂 Sampai saat ini sudah banyak dapat saran yang menganjurkan jangan beli terlalu banyak di bulan2 awal karena baby bakal tumbuh cepat banget…iya kita dengerin kok, beli secukupnya aja, terutama barang2 yang betul2 diperlukan (untung kita punya daftar kebutuhan bayi, jadi berpegang pada itu, paling ditambahin sedikit2 kalau lihat yang betul2 lucu, hehehe).

Oya itu punggungku aslinya nggak secekung itu lho, gara2 posenya aja yang bikin posisi punggung begitu. Aku justru menghindari berjalan dengan perut terlalu dimajukan karena katanya bisa membebani punggung, jadi mencoba berjalan dengan posisi senormal mungkin. Bukan karena aku sudah punya sakit punggung, tapi lebih baik mencegah kan selama masih bisa.

***

Haar eerste jurkje en schoentjes…zoooo schattig!!! 🙂 We hebben al wat advies gekregen om niet te veel baby aankopen te doen in de eerste maanden venwege snelle baby groei…daar luisteren we zeker naar, we kopen voornamelijk de noodzakelijke dingen (volgens de uitzetlijst), plus wat kleine dingetjes als ze erg schattig zijn, he he he….

Oja mijn rug in het echt is niet zo hol als op de foto hoor, dat is gewoon de pose. Ik probeer zo normaal mogelijk te lopen en niet met de buik naar voren zoals veel zwangeren het doen om mijn rug niet extra te belasten. Niet dat ik rugklachten heb, maar je kunt het beter vermijden als het nog kan.

 

(no) food craving

Standard

Nope, sampai sekarang, hamil 22 minggu, aku nggak ngidam apa-apa. Manis, asin, pedas, asem…sama aja. Hampir semua orang penasaran dan bertanya-tanya aku ngidam apa selama ini, sayang aku nggak punya jawaban memuaskan, lha memang nggak ngidam kok. Tentu saja aku makan dan beli makanan atau minuman ekstra, tapi perasaan ingin makan sesuatu yang khusus itu tidak pernah ada, dan juga tidak di waktu2 yang aneh (Joop harusnya bersyukur nih!). Sebagai alasan aku sering bilang bahwa si baby bakal jadi anak yang gampang, yang nggak mau nyusahin orang tuanya dengan minta yang aneh2 (amin!). Tapi hari ini kebetulan aku membaca satu artikel yang menyebutkan hasil sebuah penelitian tentang kehamilan dan selera makan. Aku pikir: oh ini nih alasan sebenarnya! Hasil penelitian itu berbunyi; para ibu yang biasanya memang sudah pilih2 makanan, jadi banyak makanan yang nggak doyan, di waktu kehamilan mempunyai dua kali lebih besar kemungkinan untuk ngidam yang aneh2. A ha! Aku kan pemakan segala, doyan semua (bener2 semua, asal layak dimakan lho ya)! 😀

*** 

Nee, ik heb tot nu toe (22 weken zwanger) geen vreemde trek in bepaalde voedsels gekregen. Geen ijs met mosterd of zure haring met chocolade…helaas moet ik iedereen die zo benieuwd naar wat voor trek ik ontwikkeld heb tijdens deze zwangerschap teleurstellen. Natuurlijk eet en koop ik extra dingetjes maar ik verlang niet specifiek naar iets, ook niet op rare tijdstippen trouwens (Joop mag hier wel blij mee zijn!). Ik zeg altijd bij wijze van verklaring dat ons kindje een makkelijk kind zal worden, dat zij haar ouders niet moeilijk wil maken met ‘rare verzoekjes’ (in Azië gelooft men dat de vreemde trek van zwangere vrouwen uit de baby komt en dat het ook iets zegt over het karakter van de baby). Maar de echte verklaring heb ik vandaag toevallig gelezen (nou, echt is misschien wat overdreven, maar het komt in ieder geval uit een onderzoek), er blijkt dat vrouwen die veel soorten eten niet lusten een twee keer zo hoge kans hebben om vreemde trek tijdens hun zwangerschap te ontwikkelen. Kijk, dat verklaart! Ik lust alles, maar dan echt alles (voor zover dat eetbaar is natuurlijk)! 😀

extra energy

Standard

Betul juga yang dikatakan orang2 yang sudah berpengalaman, bulan ke-4, 5 dan kemungkinan besar 6 adalah bulan2 yang paling ‘enak’ buat ibu hamil. Biarpun perutku tiap hari makin terasa besar dan berat aku tidak punya (atau belum punya) keluhan serius dan punya banyak energi. Tidur masih enak, bisa bangun pagi dan dengan bersemangat menjalani hari2 dengan pekerjaan dan urusan rumah tangga (plus mulai belanja2 barang bayi sedikit2 tentunya!)…enjoy banget deh!! 🙂 

***

Het is toch waar wat de ‘ervaringsdeskundigen’ zeggen, de 4de, 5de en waarschijnlijk ook de 6de maand zijn heerlijke tijden om zwanger te zijn. Hoewel mijn buik met de dag groter en zwaarder voelt heb ik verder nog geen echte kwaaltjes en heb ik energie voor tien. Ik slaap goed, sta redelijk vroeg op en ga fluitend allerlei werkzaamheden en huishoudelijke taken doen (en een beetje baby-shoppen natuurlijk!)…genieten!! 🙂

our baby buggy

Standard

Yep ini dia baby buggy-nya! Warnanya oranye, dari tipe Bugaboo Frog, dalam kondisi sangat bagus (semuanya sudah dicuci bersih, tidak berbau dan tidak ada kerusakan atau tanda2 pakai) dan komplit-plit (bisa dipakai dengan tiga cara: untuk bulan2 pertama dengan keranjang dalam posisi tidur, setelah kira2 setengah tahun diganti dengan set untuk posisi duduk dan yang ketiga dengan maxi-cosi yang berfungsi sebagai kursi bayi di mobil sekaligus bisa dipakai juga di buggy, plus macam2 aksesoris: payung, plastik penutup kalau hujan, keranjang belanjaan, tas untuk membawa botol2 susu dan sarung kaki untuk musim panas dan dingin, baik untuk keranjang bayi maupun untuk maxi-cosi). Kita membelinya dari seorang ibu yang memakai buggy ini selama kira2 4 tahun, sekarang anaknya sudah hampir masuk sekolah, dengan harga kira2 seperempat dari harga beli baru di toko! Bisa bayangin aku jalan2 mendorong buggy nggak? 😉 Aku masih harus membiasakan diri mendorong buggy nih, biarpun dia enteng banget dan gampang sekali disetir. Kemarin waktu baru kita ambil aku langsung menabrakkan buggy ke pintu samping lift, hahaha…(Joop bilang: “Itu kalau ada bayinya beneran sudah gegar otak kayanya kalau kamu mendorong buggy kayak gitu…”) 😀

*** 

Jaaa we hebben een buggy! Hij is oranje, van het type Bugaboo Frog, in super goede conditie (alles is gewassen en geen beschadigingen) en helemaal compleet (in drie manieren te gebruiken: met de reiswieg voor de eerste maanden, met een zitje voor na ongeveer een half jaar en met een maxi-cosi voor in de auto die ook te klikken is op de wagen, plus een heleboel accessoires: paraplu, regenhoes, boodschappenmandje, flessentas, zomer en winter voetenzak voor zowel het zitje als voor de maxi-cosi). We hebben hem overgenomen van een mevrouw met twee dochtertjes waarvan de jongste bijna naar school gaat voor een schappelijke prijs (een kwart van de winkelprijs)! Zie je mij al achter de buggy lopen? 😉 Ik moet trouwens nog even wennen met het duwen van zo’n buggy, hoewel hij erg licht en makkelijk stuurbaar is. Toen we thuiskwamen van het ophalen botste ik vrij hard met de buggy tegen de zijkant van de lift (Joop zei: “Als de baby er nu in zit loopt zij al een hersenschudding op…”) 😀

the best papa in the world

Standard
Little Girl sayang,
 
Tahukah kamu bahwa kamu bakal punya papa terbaik di seluruh dunia?
Seorang papa yang setiap malam mengoles perut mama dengan krim lembut dan memijat betis mama yang sering kram.
Yang mengupas apel sesudah makan dan membuatkan susu hangat dengan adas manis sebelum tidur.
Yang mencoba untuk merasakan gerakanmu di perut mama dengan tangan dan telinganya biarpun masih sering tanpa hasil.
Yang selalu rajin mengantar mama ke bidan dan banyak bertanya-tanya, bahkan lebih dari mama sendiri.
Yang sudah membuatkan kamar dan perabot bayi yang bagus buatmu.
Yang malam demi malam duduk di belakang laptopnya, mencari kereta bayi terbaik supaya kamu nantinya bisa ikut berjalan-jalan dengan nyaman.
Yang dengan sabar selalu mendengarkan cerita-cerita mama, baik di masa-masa yang menyenangkan maupun kurang menyenangkan.
Yang selalu mengingatkan mama untuk makan dan minum yang banyak dan bergizi.
Yang tidak pernah mengomel, mengeluh, mengutuk dan hanya kadang-kadang saja keras kepala.
Yang membersihkan bak kucing, mengangkat yang berat-berat dan mengambilkan barang-barang yang terlalu tinggi letaknya buat mama.
Yang mengagumi perut mama yang makin buncit dan setiap minggu rutin membuat foto.
Yang sekarang sudah sangat menyayangimu dan bangga akan keberadaanmu, putri kecil kita.
Kira-kira empat bulan lagi kamu akan bertemu dengan papa, dan saat lengannya yang hangat memelukmu kamu akan segera tahu betapa besar rasa sayangnya padamu, untuk selamanya.
 
Cium sayang dari mama yang bahagia.

***

Lieve Little Girl,
 
Weet je dat je de allerliefste papa van de hele wereld hebt?
Een papa die elke avond mama’s buik met lekkere crème smeert en mama’s stijve kuiten masseert.
Die een appeltje als toetje schilt en warme melk met anijs maakt voor het slapen gaan.
Die met zijn oor en hand je bewegingen in mama’s buik probeert te voelen, vaak nog zonder resultaat.
Die altijd naar de verloskundige meegaat en meer vragen stelt dan mama zelf.
Die een mooie kamer en meubels voor je heeft geklust.
Die avonden zit te zoeken op de beste kinderwagen zodat je straks lekker mee kunt gaan wandelen.
Die met veel geduld naar mama’s verhalen luistert, in fijne en minder fijne momenten.
Die mama keer op keer herinnert om goed en gezond te eten en te drinken.
Die nooit moppert, klaagt, vloekt en alleen af en toe eigenwijs is.
Die de kattenbak altijd opruimt, de zware dingen tilt en de hooggeplaatste dingen voor mama pakt.
Die mama’s steeds rondere buik bewondert en elke week foto’s maakt.
Die nu al van je houdt en zo trots op je is, onze kleine meid.
Over ongeveer vier maanden zul je je lieve papa zien, en wanneer je zijn sterke warme armen om  je heen voelt zul je ook zijn onvoorwaardelijke liefde voelen, voor altijd.
 
Dikke kus van je gelukkige mama.